Mumari Spotlifetipsar!

Jag tänkte bara tipsa er som blivit kickade från Spotlife, och inte riktigt vet hur ni ska göra med era bloggar, eller var ni ska blogga.

Vad jag förstår så har ni fått erbjudande om att stanna kvar på Spotlifes plattform, men allt som rör Spotlife försvinner. Hur det blir med reklamen då vet jag int, men jag kan tänka mig att det kommer ligga reklam på bloggarna där alla intäkter tillfaller Spotlife, ungefär som blogg.se. Och antagligen är Spotlifes framtid ganska osäker, med tanke på att de är tvungna att sparka er, så hur säker är plattformen ni kommer att ligga på då?
Och hur kul är det att fortsätta sponsra företaget som inte ville ha er genom att ha deras annonser på era bloggar utan att få ett skit själv för det?

Det är några som har frågat mig om råd hur de ska gå tillväga. Jag ger samma råd till alla: Skaffa wordpress på egen domän!
Och då blir de flesta väldigt förskräckta, wordpress är väl så krångligt?
Nej, det är det egentligen inte, när man väl har installerat sin blogg.
Designmässigt så skiljer det mycket från blogg.se, men det är ovanan. Jag skaffade wp i juni, och är självlärd sen dess.

Mortfiles, webbhotellet där min blogg ligger, har skrivit en bloggpost om hur man går till väga för att flytta en blogg från Spotlife till hans webbhotell.
MEN, känner du att det ändå känns krångligt, så ta kontakt med Jimi på Mortfiles så hjälper han dig med det praktiska i flytten.
Jag har aldrig varit så nöjd med ett webbhotell som jag är nu, bästa supporten och inget strul!

Jag tycker det vore synd för er som bestämmer er för att gå tillbaka till Blogg.se för att det kanske är det enda ni känner att ni har kontroll över. På Blogg.se har ni ingen möjlighet att spara, exportera eller importera era arkiv.

Installerad wordpress på egen domän, där har ni full kontroll på allt, ni vet väl om att ni hos Spotlife bloggar med wordpress, dock med ganska mycket färre funktioner?

Just nu sitter jag och hjälper Junitjej med en ny design till hennes blogg efter flytten från Spotlife till Mortfiles ^^

Andra blogggare som jag vet får lämna spotlife: MyShoeBox, Wysteriia, Petitfashion, TheRichBitch m.fl. och eventuellt min Piraya!

*wordpress i sig kostar inget, men du får ta över ditt domännamn som brukar kosta runt 100 kr/ år, samt köpa plats på webbhotell, se exempelpriser på Mortfiles.

Mitt tidigare inlägg om vad jag tycker om att de sparkar…

40 kommentarer

  • At 2010.02.18 13:04, Wysteriia said:

    Är det nu du ska rädda mig också? HAHA. Är det svårt att fixa designen hos WordPress? Jag är ju van vid blogg.se, är det liknande?

    Kan man känna sig mer förvirrad? ;)

       0 likes

    [SVARA]

    mumari.com Reply:

    @Wysteriia, Det är ju inte helt främmande från blogg.se.
    Till en börja med så finns det precis hur många tusen färdiga teman att välja mellan, som du bara laddar upp till din blogg och aktiverar. Googla på free wordpress themes så ser du.
    Sedan kommer alla koder i flera olika filer, men i regel, för att ändra färger, bakgrundsbilder och sådant, behöver du endast ändra i stilmallen. Så första intrycket kan se rörigare ut än vad det egentligen är.

    Jag kan hjälpa dig i början i mån av tid och så ;)

       0 likes

    [SVARA]

    • At 2010.02.18 13:26, Wysteriia said:

      Ok nu är jag förvirrad, haha. Vad menar du med detta?

      ”Tänk också på att wordpress.com INTE är samma wp, utan det är som blogg.se ungefär, där har du få möjligheter att påverka utseende och så.”

         0 likes

      [SVARA]

      mumari.com Reply:

      @Wysteriia, Det finns en wordpress som du bara registrerar dig på på nätet, wordpress.com.
      Det jag pratar om som man har på webbhotell och där man kontrollerar allt själv är wordpress.org. Det är stor skillnad med samma utvecklare ;)

      Men släng iväg ett mail till mortfiles, som har skrivit om flytten, han är snabb och duktig och effektiv!

         0 likes

      [SVARA]

      • At 2010.02.18 13:29, Camilla "lillmamman" said:

        Håller med dig. Vi bloggar med WordPress med och det är super. Spotlife hade med wordpress va? Med lite extra funktioner för jag känner väldigt igen hur man gör nu när jag bloggar på Fit mama.
        har min egna domän också som jag tog med mig nu. Tyvärr strular svenska domäner väldigt mycket : / så det tar sin lilla tid för att flytta adressen. Hoppas på att den är flyttad tills i kväll.

        Som sakt, håller verkligen med dig om wordpress, jag som är så otroligt trög när det gäller sådant här fattar det t.o.m : )

           0 likes

        [SVARA]

        mumari.com Reply:

        @Camilla ”lillmamman”, Spotlife kör så vitt jag vet wordpress Mu. Och de har snarare mycket mycket färre funktioner.
        Med eget wordpress kan du lägga till i stort sett vilka funktioner du vill i din blogg, genom att bara installera olika plugins ;)

           0 likes

        [SVARA]

        • At 2010.02.18 14:18, Nina said:

          Vilket bra inlägg, tror många känner sig förvirrade nu över hur dom ska göra!

          Jag kommer gå tillbaks och blogga på egen domän (som jag gjorde innan spotlife), men är totalt lost när det gäller allt det tekniska kring bloggandet. Men då vet jag vem jag ska vända mig till nu ; )

             0 likes

          [SVARA]

          • At 2010.02.18 15:01, absolutjohan said:

            WordPress på egen domän är överlägset alla andra bloggverktyg måste jag erkänna.

               0 likes

            [SVARA]

            • At 2010.02.18 15:46, Wysteriia said:

              Får nog kontakta den där killen o be om hjälp för jag känner att jag fattar nada ;)

                 0 likes

              [SVARA]

              • At 2010.02.18 16:46, Jimi Wikman said:

                Det är många som känner att skaffa sig en egen blogg kan vara krångligt och lite väl mycket inställningar och saker som ska fixas, men det går över faktiskt :)

                Normalt så brukar nya kunder först vilja ha hjälp att sätta upp allt och komma igång, sen någon att fråga om olika saker utan att känna sig som ett fån för att efter ett tag mer eller mindre bli proffs som lägger in teman och plugins som om dom aldrig gjort annat :)

                Om ni känner er osäkra så hör gärna av er om flytthjälp eller on ni bara vill ställa frågor om hur allt går till. Det kostar ingenting och skulle ni vilja bli kund hos Mortfiles så hjälper jag er med allt ni kan behöva :)

                Lycka till vart ni än tar vägen och fortsätt skriva!

                   0 likes

                [SVARA]

                • At 2010.02.18 17:35, Wysteriia said:

                  Kan man ändra färg lätt på typ text o sånt? WordPress använder inte html koder va? Jag kan ju lite html ala blogg.se stuk men det är ju allt :I

                     0 likes

                  [SVARA]

                  mumari.com Reply:

                  @Wysteriia, Det som du ändrar, tester och färger, det är css, men så är det väl på blogg.se också har jag för mig?

                     0 likes

                  [SVARA]

                  • At 2010.02.18 17:41, Wysteriia said:

                    Vad förvirrad o dum jag känner mig. HAHA. Men på blogg.se så använde jag alltid html koder? tror jag? hmm…:)

                    Och om jag använder wordpress.org. Vart loggar jag in?

                    Håller på att maila han killen nu iaf så får han hjälpa mig, förvirrad själ som jag är ;)

                    Men jag vill ju inte flytta bloggen förrän jag har en ok design på wordpress.

                       0 likes

                    [SVARA]

                    mumari.com Reply:

                    @Wysteriia, Inte behöver du känna dig dum eller!
                    På blogg.se, visst var det en specifik stilmall där? Det var så längesen jag bloggade där…
                    Du har en stilmall i wordpress också och det är i den du ändrar typsnitt och färger = css :)

                    Sen loggar du in som du gör på din blogg nu, ungefär allt är lika :)

                       0 likes

                    [SVARA]

                    • At 2010.02.18 17:49, Wysteriia said:

                      Men kan jag bli medlem någonstans redan nu och kolla hur designen ser ut etc? Jag förstod ingenting av wordpress.org..blir man inte medlem där? :P

                         0 likes

                      [SVARA]

                      mumari.com Reply:

                      @Wysteriia, Nej, man blir inte medlem någonstans. Man äger sig själv och sitt bloggställe.
                      Men så fort du har en wp-blogg installerad på webbhotellet så kan du logga in och testa olika designer etc.
                      enklast är väl att ha en färdig design först, för att efter hand lära sig hur allt är uppbyggt.

                         0 likes

                      [SVARA]

                      • At 2010.02.18 17:59, Wysteriia said:

                        Jag känner verkligen att jag inte förstår, HAHA ;D

                        Kan jag skaffa en WP-blog och SEN flytta över bloggen jag har nu? Så jag hinner få en design klar på bloggen INNAN jag flyttar allt typ?

                           0 likes

                        [SVARA]

                        mumari.com Reply:

                        @Wysteriia, Absolut! Så länge inte din bloggadress pekas om till din nya wp-blogg så kan du det.
                        Då kommer ju dina läsare fortfarande till din nuvarande blogg.

                           0 likes

                        [SVARA]

                        • At 2010.02.18 18:06, Wysteriia said:

                          okej. Men räcker det inte att skaffa wordpress och sedan peka om bloggen dit bara? Eller varför ska jag ha ett eget webbhotell? Vad är det bra för? Förlåt för att jag ställer tusen frågor :I

                             0 likes

                          [SVARA]

                          mumari.com Reply:

                          @Wysteriia, JO för det är så här att wordpress måste ha en plats att spara allt på, bilder, inlägg och allt. Och det är därför du behöver ett webbhotell.
                          Fråga på du, jag svarar så gott jag kan :)

                             0 likes

                          [SVARA]

                          • At 2010.02.18 18:15, Wysteriia said:

                            Jaha så jag kan inte bara bli medlem här – http://wordpress.com/?

                            Men har alla som har wordpress ett webbhotell?

                               0 likes

                            [SVARA]

                            mumari.com Reply:

                            @Wysteriia, Jupps :) Eller man hyr en plats på ett webbhotell, ungefär som att hyra en lägenhet, och då finns det ju både bra och dåliga ;)

                               0 likes

                            [SVARA]

                            mumari.com Reply:

                            @Wysteriia, på wordpress.com kan man registrera en webbaserad wp-blogg. Enligt mig helt oduglig och omöjlig att få snygg design på.

                               0 likes

                            [SVARA]

                            • At 2010.02.18 18:26, junitjej said:

                              Kanonbra inlägg!! Du är en klippa som skriver om detta heta ämne!
                              Ska jag kanske be killen på Mortfiles hjälpa mig med flytten istället för Tomas? Det kanske går fortare då.

                              Är det du som har tipsat Mortfiles om Spotlife-sparken?

                                 0 likes

                              [SVARA]

                              mumari.com Reply:

                              @junitjej, Det går säkert fortare ;)
                              Ja jag KAN ha viskat något i Mortfiles öra ja…. ;)
                              Du har mail också!

                                 0 likes

                              [SVARA]

                              Jimi Wikman Reply:

                              @junitjej,

                              Jag behöver nog fortfarande hjälp av Tomas för att få själva databasen, men annars är det bara att du säger till så fixar jag resten :)

                                 0 likes

                              [SVARA]

                              • At 2010.02.18 18:29, Wysteriia said:

                                Okej…alltså jag är lite smått förvirrad som du nog märker. HAHA ;D

                                Men om jag testar o gör en blogg på wordpress.com enbart för att flytta över mitt arkiv för det TROR Jag ska gå(?). Kan jag ta hjälp av ett webbhotell sen eller blir det en flytt igen då?

                                   0 likes

                                [SVARA]

                                Jimi Wikman Reply:

                                @Wysteriia,

                                Du kan alltid ta hjälp av ett webbhotell, oavsett vad du provar först. WordPress.com är också ett webbhotell, fast dom tar inte betalt för det :)

                                Det enda du ”riskerar” är att besökarna kan bli lite förvirrade mellan själva flytterna då dom kan hamna på både den nya och den gamla servern mellan två uppdateringar eller att du tappar kommentarer i flytterna (besökaren postar en kommentar på den gamla bloggen som sedan inte följer med till den nya).

                                   0 likes

                                [SVARA]

                                mumari.com Reply:

                                @Wysteriia, Det ska gå, men vill du ha installerat då så blir det flytt igen.
                                För att kunna ändra i stilmallarna på wordpress.com måste man betala en slant. Gör man inte det får man nöja sig med deras färdiga och ganska få mallar.
                                För enkelhetens skull borde du bestämma dig för ett och sen köra på det fullt ut ;)

                                   0 likes

                                [SVARA]

                                • At 2010.02.18 19:11, Wysteriia said:

                                  så här förvirrad var det ett tag sedan jag var faktiskt. tack för all hjälp från er två iaf <3

                                     0 likes

                                  [SVARA]

                                  mumari.com Reply:

                                  @Wysteriia, Sov på saken du. Eftersom du kan vara kvar på spotlife ett tag så är det ju ingen superpanik ^^

                                     0 likes

                                  [SVARA]

                                  • At 2010.02.18 19:22, Wysteriia said:

                                    Så sant så sant. Men jag kommer antagligen byta tids nog. Vill du hjälpa mig med att typ få en banner på plats iaf om jag inte förstår det sen..? HAHA ;D

                                       0 likes

                                    [SVARA]

                                    mumari.com Reply:

                                    @Wysteriia, Det är klart jag kan ^^

                                       0 likes

                                    [SVARA]

                                    • At 2010.02.18 22:25, MAJA: Style & Life by Leia said:

                                      Haha…..min mu har gått och blitt bloggcoach åt massorna:) Tur at du är så bäst som du verkar:)
                                      pssssst…..kom ihåg bara vem som är numero uno om det skulle vara;) Har hela frysen full av kanelbullar om det skulle hjälpa:)

                                      Känner mig typ smartast i världen när jag nu faktiskt kan tala om att blogg.se använder sig av enbart html-koder vilket är lätt för nybörjare som mig….metrobloggen körde css-koder och jag var totalt vilsen men som med allt annat så kan man hitta bra sidor på nätet som förklarar hur man kan göra div grejjer i css:) Så fick jag det sagt också.

                                      Puss puss

                                         0 likes

                                      [SVARA]

                                      • [...] som ni ser, och en till Junitjej som ska upp på hennes nya sida när hon slutgiltigt flyttat från Spotlife. Riktigt nöjd blev jag och jag tror att min nya är lite mer läs-och-pensionärsvänlig än min [...]

                                           0 likes

                                        • At 2010.02.19 17:34, Ströbaek said:

                                          Hej

                                          Jag orkade inte riktigt läsa alla kommentarer.

                                          Jag kommer stanna kvar på plattformen och jag har fått bort annonserna.
                                          Anledningen är enkel. Jag är inte så tekninskt kunnig så att jag skulle kunna flytta min design till WP. Jag är väl bekant med bloggverktyget, men inte hur man skulle flytta allt (och samtidigt behålla min ”http://”-adress)

                                          Så, det är verkligen så enkelt… Jag hoppas verkligen att Spotlife, i god tid, säger till om de tänker lägga ner sin ”plattform”.

                                          Ja ja – vad vet jag? Jag har ju ”tummen mitt i handen” när det gäller www, url, http, lol och annat oförståligt trams…

                                             0 likes

                                          [SVARA]

                                          mumari.com Reply:

                                          @Ströbaek, Så du fick bort annonserna. Undrar om du är undantagsfall eller om alla andra som stannar blir av med dem också?

                                          Skulle du vilja flytta så finns det alltid hjälp att få!

                                             0 likes

                                          [SVARA]

                                          • At 2010.02.19 22:46, juulan said:

                                            Hallådär!
                                            Även jag har blivit kickad från spotlife och ditt alternativ verkar väldigt intressant. när man håller på med designen, är det fortfarande html koder man använder sig av, eller är det något annat?
                                            Tar du betalt för att fixa en design eller?
                                            kramar julia

                                               0 likes

                                            [SVARA]

                                            mumari.com Reply:

                                            @juulan, Hej, det är mestadels css-koder i en stilmall man trixar med när det gäller design. Kika gärna igenom kommentarerna ovan så får du säkert lite svar på vad du undrar över.

                                            Har du bara fått bloggen flyttad och så så är dt möjligt att jag kan hjälpa dig med en bloggdesign!

                                               0 likes

                                            [SVARA]

                                            • [...] så var nästa bloggdesign till en fd spotlifeblogg färdig och bloggen är flyttad till Mortfiles webbhotell :) Den här gången var det Malin Nestor, [...]

                                                 0 likes

                                              (Required)
                                              (Required, will not be published)
                                              Kommentarer som reaktion på mitt inlägg mottages med glädje och gör mig nyfiken på din blogg.
                                              Kommentarer till mina inlägg besvaras av mig här där du lämnade den.
                                              Vill du veta om du får svar kan du prenummenera på kommentarernas RSS eller kryssa i den lilla rutan ovan kommentarsfältet.
                                              Orelevanta kommentarer betraktas som spam och godkänns ej.
                                              Även om jag svarar på kommentarer i min blogg så kikar jag ändå in hos mina läsare som anger url ;)
                                              Spamkommetarer om reklam, gratis smink och liknande godkänns ej!
                                              Vill du ha en liten tjusig bild till din kommentar? Gå in på gravatar och registrera din email som du använder när du kommenterar här! Vips så ser det mycket piffigare ut!

                                              CommentLuv badge

                                              Slider by webdesign