Om det obligatoriska med Gud och skolan

    …jo, för jag har tänkt och funderat en aning också. Trots att mitt gravida tillstånd har fördummat mig och blockerat de flesta djupare tankar från mitt huvud, så slinker en och annan fundering av vikt ut.
    Det KAN hända.
    Särskilt vid den här tiden på året.
    När skolavslutningen nalkas.

    Jag skrev om den förra året, eller rättare sagt om mina tankar inför avslutningen i kyrkan. Och när jag väl kom på avslutningen visade det sig att mina förhoppningar om att kyrkan endast skulle användas som lokal inte föll in.

    Nu suckar många som känner mig och skruvar lite obekvämt på sig, det vet jag, men ni känner ju mig

    Det är år 2010.
    Vi blir inte längre automatiskt medlemmar i Svenska Kyrkan vid födseln. För det är väl en självklarhet att det ska vara ett personligt val?
    Men fortfarande så är det i många skolor obligatoriskt att fira diverse högtider i kyrkan. Rimmar det?
    Mina barn firar skolavslutningar i kyrkan, går på gudstjänst med klassen vid påsk och liknande.
    JAG är inte okej med det.

    Vad skollagen säger om att ha exempelvis skolavslutning i kyrkan känns lite luddigt, med lite vilja kan man tolka den som det passar, eller tolka skolavslutningen så att den passar skollagen.

    Utformas skolavslutningen så att tonvikten ligger på traditioner,högtidlighet och den gemensamma samvaron och inte på religiösa inslag kan skolavslutning i kyrkan anses vara försvarligt. Möjlighet fi nns till befrielse i undantagsfall. Det är därför viktigt att skolan informerar elever och vårdnadshavare om hur skolavslutningen kommer att utformas.

    Jag anser definitivt inte att vikten ligger på traditioner och högtidlighet, när kyrkobesöket även innebär en gudstjänst med i mina ögon en massa dravel som inte ska prackas på barn.
    Stod kyrkan till tjänst som en vacker lokal att hålla skolavslutningen i, javisst, helt okej. Men så är det inte på ”vår gata i stan”.

    Jag är inte rädd för att mina barn ska bli troende på grund av skolans kyrkobesök. MEN det räcker med att i princip alla barnaktiviteterna som finns för barn i byn arrangeras av Svenska Kyrkan och en hel bunt med frikyrkor.
    Kan inte skolan få vara fri från religiösa inslag?

    Många tänker att ”vad spelar det för roll, några gånger om året? Barnen bryr sig inte om det!”.
    Det tror inte jag heller att de gör, men det är inte det som är min poäng. (eller också så är det det som ÄR min poäng, att INTE bry sig är det som är det farliga)
    Vi bor i ett samhälle där väldigt mycket drivs av olika kyrkor, det är liksom en självklarhet. Till och med macken har kors på sina flaggor!
    De som är uppväxta med det reflekterar inte.
    De som är troende och aktivt religiösa är stolta över utbredningen.
    Vi som inte har något till övers för kyrkan är de som är annorlunda och ska nog bara vara tysta för att ingen annan säger något.

    Jag är inte bara ateist. Jag är starkt emot kyrkan och frikyrkor i synnerhet.
    Jag har ändå aldrig ifrågasatt att mina barn vill delta i olika aktiviteter som kyrkan ordnar efter skoltid. Deras kompisar deltar och självklart ska mina barn få. Jag kan bara tycka att det är synd att det finns få alternativ.

    MEN när det kommer till skolan, som är obligatorisk, då får jag obehagliga rysningar.  Och att väldigt få ens reflekterar kanske är ett av de största problemen?

    På något sätt kommer jag att ta upp det här med de ansvariga, jag har bara inte bestämt om jag ska göra det före, eller direkt efter skolavslutningen i år.

    Hur ser skolavslutningarna ut för era barn?

    Läs gärna mitt inlägg från förra året: ”Det gör inget för Jesus är redan död. Le för fan!”

    Aftonbladet

    13 Comments

    Filed under Barnen, Viktigt

    13 kommentarer

    • At 2010.06.04 21:03, mumari said:

      Om skolavslutning i kyrkan och hej och hå http://bit.ly/bkZdZQ #kyrkan #gud #skit

      This comment was originally posted on Twitter

      [SVARA]

      • At 2010.06.04 21:21, Olle said:

        Kan bara hålla med. Visst är det bra att det anordnas sker för ungarna, men varför är det bara kyrkan som ordnar nåt?? Vad gör kommunen liksom??
        Kyrkor är vackra byggnader, och svala o sköna på sommaren, men resten ger mig rysningar…
        Bra att du ifrågasätter det!!!

        [SVARA]

        • At 2010.06.04 22:01, Junitjej said:

          Det finns väl risk att du hatar mig efter min kommentar, men jag tar den risken. Jag tycker att det är så mysket som tas ifrån skolan. Man får inte hissa svenska flaggan på nationaldagen, för då anses det som diskreminering och man ska inte fira avslutning i kyrkan för det anses också diskriminerande. Om inte skolan får prata om kristendomen och de övriga religionerna, hur ska barnen då kunna ta ställning längre fram? Om varken föräldrarna eller skolan besöker kyrkan med barnen, när ska då barnen över huvudtaget få veta hur en kyrka ser ut? Jag är inte religiös själv, men jag tycker ändå att barnen ska lära sig din kristna värdegrunden. Sedan behöver de inte TRO allt om Jesus eller Gud. De kan lyssna på berättelserna som om de vore sagor. Om jag skulle besöka en moské, så blir jag inte automatiskt en muslim för det.
          Läs mer i mina inlägg:
          http://junitjejen.se/avslutningar-i-kyrkan/
          http://junitjejen.se/sommarlovsavslutning/

          [SVARA]

          mumari.com Reply:

          @Junitjej, Inte hatar jag dig för att vi tycker olika heller

          Jag håller med dig ang nationaldagen. Men den kan inte jämföras med religion, för i sverige bor vi, punkt liksom.
          Religion är ett val, ska vara ett val, ska undervisas om, men inte utövas praktiskt i skolan.

          [SVARA]

          mumari.com Reply:

          @Junitjej, Läst dina inlägg.

          Precis som man kan fira jul utan att göra det aktivt religiös (julen har blivit en egen tradition) så kan man fira skolavsluting utan gud. Jag kan ha fel men då ”Den blomstertid nu kommer” som är så starkt förknippad med skolavslutning, inte innehåller något om gud och jesus, så funkar ju den i alla fall?

          Jag tycker absolut inte att det är försvarbart att säga att skolan ordnar en alternativ avslutning för de få som väljer att inte delta i en kyrklig avslutning.
          Barn vill inte och ska inte behöva känna sig särbehandlade på det sättet.

          Dessutom skulle jag tro att det är långt många fler än de som uttryckligen säger ifrån, som inte uppskattar en avslutning med religiösa inslag.

          Att man inte vill fira i kyrkan beror nödvändigtvis inte heller på att man själv utövar en annan religion.

          [SVARA]

          Junitjej Reply:

          @mumari.com,
          Det skiljer sig nog väldigt mycket mellan prästerna, men vår präst nämner inte Gud i sitt tal till eleverna. Utan det handlar mest om hur ska vara mot varandra. Sedan kan man ju alltid diskutera om man ska hålla till i en kyrka eller inte. Samma högtidliga stämning är svårt att få i en gympasal eller på skolgård. Att sedan få lyssna på en orgel känns mäktigt!
          Flera av mina muslimska elever följer med till kyrkan. Det tycker jag är häftigt!

          [SVARA]

          • At 2010.06.05 11:52, Malin said:

            Håller helt med! Själv har jag firat EN avslutning i kyrkan och det var när jag tog examen från högskolan. Annars har det varit utomhus och i olika aulor. Däremot har jag varit på andras avslutningar i kyrkor. Fint, gärna i kyrkan OM INTE PRÄSTEN VORE DÄR! I Gagnef är det ändå rätt ok. Prästen nämner faktiskt inte gud överhuvudtaget. Vilket är skönt. Angående att man ska få en religiös värdegrund av att fira skolavslutning (och påsk etc.) tror jag inte alls på. Mestadelen av all religion man läser i skolan är kristendom… Sen tycker jag att man kan göra studiebesök. Själv saknar jag studiebesök i en synagoga, en moské, en katolsk kyrka t.ex. Det hade varit roligt att se. Fast sen kan man ju dra det till sin spets och undra varför vi då ska fira advent, jul, påsk, lucia osv i skolan, men jag hade klasskamrater som som kom en timme eller två senare till skolan de dagarna. Men avslutningen… Den ska ALLA känna sig välkoma till. Tycker jag!

            [SVARA]

            • At 2010.06.05 15:01, deeped said:

              @mumari http://bit.ly/bYJZmG -själv hatar jag tandläkare

              This comment was originally posted on Twitter

              [SVARA]

              • [...] This post was mentioned on Twitter by Niclas Strandh, mumari mu . mumari mu said: Om skolavslutning i kyrkan och hej och hå http://bit.ly/bkZdZQ #kyrkan #gud #skit [...]

                • At 2010.06.05 19:14, mumari said:

                  MuBlogg Om det obligatoriska med Gud och skolan: …jo, för jag har tänkt och funderat en aning också. Trots … http://tinyurl.com/39fpyle .

                  This comment was originally posted on Twitter

                  [SVARA]

                  • At 2010.06.06 18:38, Alexandra said:

                    Som lärare förstår jag ditt resonemang. Jag bor ju här i kyrkobältet och undervisar i ett annat. Vi har alltid, i skolan jag jobbar, varit i kyrkan. Något annat vore otänkbart! Vi har haft präster som stått och predikat – vi har haft i ett par år en bra en som mer pratat värdegrund än religion. Hon har slutat nu, och vi har bokat kyrkan utan präst – för det kan man. I Tierps kommun väckte en pappa den här frågan och från och med nu så får man bara använda sig av kyrkolokalen om alla föräldrar tycker det är okej.

                    [SVARA]

                    • At 2010.06.06 21:55, Elisabeth said:

                      Bara en liten tanke om alla barnaktiveteter i byn. Varför tror du de här människorna ställer upp på sin fritid och ger barnen av sin energi, kärlek och kunskap helt utan ersättning? Jag tror att har man upptäckt något så värdefullt som förändrat ens liv så kan man bara inte låta bli att dela med sig av det. Det går inte att föreställa sig vad som händer när man börjar tro, det måste upplevas! Många är de som reagerat som du innan de själva prövat. Jag tycker det är beundransvärt av dig att ifrågasätta och det känns helt fel för mej när en som inte tror använder kyrkan för de fina traditionernas skull. Självklart ska det vara frivillighet som gäller. Vi har alla rätt att tacka ja eller nej till erbjudandet om ett evigt liv. Har du tänkt tanken OM det skulle vara så att du trots allt valt fel? Och även påverkat dina barn att välja fel…

                      [SVARA]

                      mumari.com Reply:

                      @Elisabeth, Precis som du är övertygad i din tro, så är jag övertygad i min ”tro”.
                      Och jag känner mig trygg i det.

                      Ska jag vara helt ärlig så bara för att jag inte tror på gud, så betyder det inte att jag inte tror på något alls, det betyder inte nödvändigtvis att jag tror att allt är slut efter döden.
                      Men jag behåller sådant privat, i mitt innersta, jag är stark i mig själv och inte genom en församling.

                      [SVARA]

                      (Required)
                      (Required, will not be published)
                      Kommentarer som reaktion på mitt inlägg mottages med glädje och gör mig nyfiken på din blogg.
                      Kommentarer till mina inlägg besvaras av mig här där du lämnade den.
                      Vill du veta om du får svar kan du prenummenera på kommentarernas RSS eller kryssa i den lilla rutan ovan kommentarsfältet.
                      Orelevanta kommentarer betraktas som spam och godkänns ej.
                      Även om jag svarar på kommentarer i min blogg så kikar jag ändå in hos mina läsare som anger url ;)
                      Spamkommetarer om reklam, gratis smink och liknande godkänns ej!
                      Vill du ha en liten tjusig bild till din kommentar? Gå in på gravatar och registrera din email som du använder när du kommenterar här! Vips så ser det mycket piffigare ut!

                      CommentLuv badge